lørdag 25. juni 2011

Tre brødre på tur

Sist søndag hadde jeg med meg mine brødre Martin og Jørgen på fisketur med utgangspunkt fra Lauklines. Det er en stund siden jeg har fisket med dem, så det så jeg fram til. Målet var at de skulle få seg noen nye perser. Selv var jeg avslappet og nøt det fine været mens vi suste sørover mot store Malangen. Det var meldt nordaustlig liten kuling i løpet av dagen, men vi visste at vi ville få godt med lé her nede. Og ganske riktig, det var omtrent ikke et vindpust da vi nærmet oss andre siden av fjorden, bare litt gammelsjø på 1-1,5 meter. Fine forhold:)

Noen vil kanskje kjenne igjen denne øya. Den ligger værhardt til, men i dag var det fint vær.

Vi starter å fiske inne på grunna, da ekkoloddet viser endel registreringer. Martin kjører med en liten speedpilk og midt i vannet får han napp. Det viser seg å være et lite kveite-frimerke:


Vi flytter oss litt dypere og det smeller på hos Jørgen. Det blir en artig fight med et par utras.

To fine sei, den største 5 kg.

Martin tester sitt nye havfiskesett (Godspeed 30-50 lbs og Preywinder GDR 12) og stanga flexer godt, mens snøret glir av snella:


Sei på 6,5 kg - morsomt fiske!

Like etterpå blir det enda tyngre. Snøret raser av snella i betraktelig større fart, og når vi ser tunge rykk i stanga tror vi at det kan være kveite. 


Jeg gjør klar kroken, men det viser seg å være to flotte sei. Kan det være pers? Den minste veier 6-7 kg. Nederst kommer go'fisken til Martin.

Strålende fornøyd selv om det ikke var kveite. Fisken veier 8,4 kg. Gratulerer med pers!

Ett bilde til.

Det er fortsatt vindstille, men sjøen bygger seg etterhvert mer opp da det blåser lenger nord i havet. Martin og Jørgen føler seg litt uggen, og ber om at vi går oss i lé for å prøve etter kveita. Jeg sier greit, men vil først ha en fisk på Skogseidstikka. Og jeg får en sei på ca. 5 kg som drar så det igjen hviner i Exage-snella.

Jeg leter litt på kartet og finner et område som ser spennende ut. Har aldri prøvd å fiske kveite her borte før, men et smalt sund med ren sandbunn, dyp på 10-15 meter og nærhet til store dyp er noe som bare må testes. Vel framme er sjøen igjen flat og rolig. Vi driver lite, så vi begynner å jigtrolle. Etter kort tid tar en fisk Royberjiggen til Martin:

 Kveite ja:)

Ikke så stor, men artig læll.

Vi troller videre og det går ikke lenge før jeg har fisk:

Det er en småkveite som jeg slipper i overflata.

Me & my BSD

Jørgen

Martin

Vi har en mengde kontakter, det virker å være mye kveite i dette området. Spennende. Jørgen har på en fin fisk to ganger som ikke vil sitte ordentlig. Han sveiver opp og det kommer en kveite rundt 10-12 kg i full fart etter jiggen. Den går ned igjen og tar i stedet jiggen min, Etter noen sekunder mister jeg fisken. Jeg mister også en kveite jeg anslår til 15-20 kg. Etter 2,5 times kveitefiske er tida ute, vi må på land nå for å rekke kampen mellom RBK og TIL. Vi er presis inne til kampstart, og kampen snakker vi ikke mer om... 
Dette området skal vi prøve mer ved en senere anledning.. har merket meg av noen nye potensielle hotspots på sjøkartet.

Takk til Martin og Jørgen for en fin tur, håper også Jørgen perser neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar