onsdag 3. juli 2013

På leting etter nye hotspots for kveita

Forrige uke tok jeg en liten kveldstur sammen med Ingemar. Vi hadde begrenset tid på oss ettersom vi måtte være på land til kl. 22.30, så det var ikke rom for å gå langt. Derfor bestemte vi oss for å teste ut områder like i nærheten. Jeg hadde på forhånd laget meg et kart med over 30 kryss - alle disse så ut som potensielle kveiteplasser. Vi valgte oss ut noen av de mest nærliggende til å fiske på og satte kursen ut mot Yttersia. Det var flott vær, på morgenen hadde det blåst sørvestlig liten kuling, men nå hadde vinden minket til vest-sørvestlig lett bris. Etterhvert ble det helt havblikk og sol.

    Flott vær på havet

Vi gikk til posisjon nr. 1, et område med flater, topper og renner i mellom. Her jigtrollet vi oss et stykke vestover uten kontakter. Så flyttet vi oss til posisjon nr. 2. Her var det heller ikke mye drift så vi dorget videre. Vi startet på 35 meter og fisket oss innover en smal renne. Da vi var på 14 meter bestemte vi oss for å gjøre et flytt. Ingemar sveivet seg innover med jevne stopp og etter å ha latt jiggen falle noen meter gikk det på en fisk på hans Royber Pink Pussy.


Dette var en skikkelig kruttpakke og kveita gjorde mange og lange utras. Etter en herlig fight kan jeg sette kroken og sikrer kveita greit.


    En flott kveite på 123 cm / 23,5 kg.

Så går vi til kryss nr. 3. Det er et lite og flatt grunnplatå på ca. 15 meter med bratte kanter rundt. Vi jigtroller over platået og tilbake og etter ca. 20 minutter går det på en ny kveite hos Ingemar. Fisken raser avgårde i full fart og jeg sveiver opp min jigg så fort jeg kan. Kveita går derimot bak og under båten og vikler seg inn i snøret mitt. Vi frigjør kjapt jiggen min, men uheldigvis får Ingemar slakk på snøret i noen sekunder og fisken er borte.

Det er nå gått knapt 4 timer og vi må kjøre på land ettersom vi skal grytidlig opp neste dag. Været er helt fantastisk og strømskiftet mot fløende sjø nærmer seg, så vi skulle ønske vi kunne vært ute hele natta.. har jo bare 27 nye kryss igjen å teste.. ;)


   123 cm.

    Kveita hadde litt av hvert i magen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar