søndag 24. mai 2015

Specimendagen

For en drøy uke siden var det tid for steinbittur nr. 2 for sesongen. Optimismen var stor for at steinbiten i enda større grad enn tidligere hadde kommet inn på grunna. Vi dro igjen ut med Ingemars båt med ett mål alene: fisk over 10 kg. Med på turen var også Tor.

Det var et strålende vær med sørlig bris og etterhvert helt vindstille og en varmende sol. Da gjorde det ikke noe at fisket startet litt tregt. Bare å ligge utpå var meget behagelig - det er sjelden man slipper å fryse på en tur her i nord.

    Ingemar nyter godværet

    "The boat from below"

Ingemar hadde rigget klar sin steinbitspesialrigg. Det innebærer flygende øye, rød paprika og blekksprutslep, agnet med sild, Gulp og fiskebiter. 


Min første fangst var en fargerik sjøstjerne:


   
Etterhvert fant vi rette plassen der steinbitene sto og Ingemar fikk en flott fisk på 9,3 kg. Når man kjører catch & release er det ikke så lett å få gode bilder av en vill steinbit.. :)

Så var det Tor sin tur å få steinbit. Trodde vi... Da fisken kom til syne nede i vannet utbrøt han: "det er jo kveite!" Jeg ante ugler i mosen og kontret: "nei, det er en diger rødspette!". Jeg kikket febrilsk etter håven og fant den heldigvis fort. Fisken ble landet til jubel, særlig fra Ingemar og meg. Tor hadde nemlig aldri fått rødspette på stang før og skjønte nok ikke helt hva slags fangst dette var.

    Tar opp litt plass i storhåven denne..

Det var bare å finne fram vekta, og den viste solide 3950 gram, fordelt på 68 cm. For en debutfisk! Her kommer en liten bildeserie av fisken:






Ingemar har grepet om steinbitfisket og kontret raskt med dagens andre specimenfisk:

    11,15 kg

Og for egen del da? Joda, som vanlig hadde jeg ikke marginene på min side og mistet 2 store steinbiter. Den ene fikk jeg på film i det den hugger på jiggen og det er ikke umulig en 10+fisk, med stort hode..


Fisken hang på i noen meter opp før den slapp:


Takk for en flott tur til Tor og Ingemar.

Tro om 10-kilosgrensa ryker neste gang? Gir ikke opp håpet..

1 kommentar: