søndag 28. august 2016

Fiskeopplevelser 7/10 - Storspettene - med ny pers 14/8

I serien om mine beste eller mest minnerike fiskeopplevelser er vi kommet til del 7.

Rødspettefiske er noe av det artigste jeg vet innenfor artsfiske. Denne vakre flatfisken har vært en satsningsfisk for oss de siste 7 årene og grensene har blitt pushet høyere og høyere for hvert år. Jeg har vært så heldig å få tre rødspetter over den magiske 4-kilosgrensa, inntil 14. august i år...


Den første av dem var en grann fisk på 4,4 kg som jeg flakset til meg under steinbitfiske i mai 2011, en ren bonusfangst. Spetta, som var 70 cm lang tok en sildefilet og en st. 10/0 Owner SSW-krok.

    Spetta på 4,4 kg fra 2011

4-plusser nummer to kom i september i fjor under målrettet fiske. Som mange andre rødspetter vi får tok den på en 3/0-krok agnet med reke. Den var også 70 cm, men dro vekta helt til 4,7 kg.

    4700 gram / 70 cm - fjorårets pers.

For halvannen måned siden var jeg ute med Geir Sundet på årets første rødspettesatsning. Det var egentlig Geir som hadde fortjent gofisk, men i stedet ble det 4+fisk nr. 3 for meg. 4,35 kg fordelt på 73 cm var de vitale målene.

    Spette på 4350 gram / 73 cm fra juli 2016.

Så til turen for 2 uker siden. Kim-Eirik og jeg tok oss en tur på havet for å innlede høstfisket etter storspette. Først fikk Kim en flott fisk på 3 kg. Etterhvert ble forholdene såpass vanskelige at vi ankret opp. Det skulle vise seg å gi resultater. Etter en stund fikk jeg et vanvittig tungt napp og opp kom en rødspette så stor at jeg nesten ikke fikk den i håven. Den var hele 75 cm lang og min klart lengste rødspette sålangt. 




Kondisjonen var imidlertid ikke helt topp, så den bikket ikke 5 kg, men 4,75 kg var ny personlig rekord og min fjerde spette over 4 kg. Det var Kim som hadde fortjent den mer enn meg, men vi gir ikke opp - snart sitter den for han også! Rødspetta ble sluppet ut igjen og får feite seg opp enda mer til neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar