tirsdag 30. august 2016

Fiskeopplevelser del 8/10 - store steinbiter

I serien om mine beste eller mest minnerike fiskeopplevelser har vi kommet til del nr. 8. 


I mange år har jeg fisket målrettet etter stor gråsteinbit, ja, egentlig siden tidlig 2000-tall. Målet om en specimenfisk over 10 kg har vært vært vanskelig å nå, inntil i fjor. Da fikk jeg en fisk på 11,8 kg og en på 10,5 kg på en vår/forsommer. En glede og en lettelse å klare, da jeg følte at det ikke ble lettere med årene. Jeg har dessverre en oppfatning av at steinbiten er i ferd med å bli fisket ut på mange av de gode plassene våre. Det er en sårbar art som vokser sakte og er svært stedbunden. Derfor setter vi ut det meste av det vi får og fisker ikke så ofte etter arten lenger. Steinbiten er en fascinerende fisk som i hovedsak ligger i ro på bunnen, men når den kommer i båten gjelder det å passe armer og bein (eller hva, Kim).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar